Monday, December 30, 2013

Det gånga året

Hej Ni Kära Besökare!
Jag hade tänkt att jag skulle försöka mig på en återblick av det gångna året. 
När jag tittar tillbaka i min blogg och på mina fotomappar från 2013 så blir jag faktiskt helt förbluffad.
Hjälp, så mycket som hänt under detta år! Jag förstår knappt att jag hunnit med. 
Det är små som stora saker som skett under 2013 och det har varit omvälvande. 
Början av året startade tyvärr si så där. Jag som, peppar, peppar aldrig brukar vara sjuk åkte på det mesta… och fick endel problem med magkatarr. Nu snart ett år senare kan jag förstå varför. 
Jag drev fortfarande Lev Vackert med min kompanjon och det var en dröm att få göra men det var också väldigt mycket jobb. Framförallt väldigt mkt tid. Tid som jag till sist inte tyckte var värd att ta i från min sons uppväxt. Tillslut tog det dåliga samvete att alltid jobba över och jag tog tillsammans med min kompanjon det stora beslutet av att sälja min del av Lev Vackert. Det var så klart mycket jobbigt eftersom det hade varit en stor dröm som gick i uppfyllelse men jag har flera drömmar och flera chanser i livet att förverkliga drömmar så det fick bli så. 
Ganska snabbt hände något annat skoj, min älskade lilla syster förlovade sig med sin drömprins. 
Detta var kanske det första tecknet på att detta år skulle komma att gå mycket i kärlekens tecken… jag åter kommer till det senare i inlägget, ler. 
Nu från det ena till det andra. Jag skulle också i början av året genomgå en stor operation, en öronoperation eftersom jag är så gott som döv på ena örat så skulle det göras ett försök att sätta in en ny öronprotes. Jag hade också jobbat mycket hårt, lika så hade min syster jobbat sig upp på sin arbetsplats och behövde lite vila. Min kära mor bjöd därför oss på en resa till Egypten. Vi hade tyvärr väldig otur med vädret men sysselsatte oss med en massa skoj ändå. Här red vi ut i öken för att sedan en bit ut i öken få rida snabbt på hästar, det kan jag lova var en mäktig känsla. 
 Trots dåligt väder så kan jag lova att det var väldigt gott för själen att ligga och njuta i dessa strandsängar. Tid att bara vara och att bara få vila utan några måsten, det önskar jag verkligen att alla ibland fick chansen att ta sig, och tog chansen att ta sig. 
Jag kom hem och opererades bara några dagar efter. Operationen genomfördes och jag var sjukskriven en kort stund där på men tyvärr blev det inget bättre… Men visst det var värt ett försök. 
 Uppmuntrande nog så var det dags för den årliga inredningsresan till Danmark som jag brukar arrangera tillsammans med resebolaget Vänerbuss. Se mer för årets resa genom att klicka HÄR
Titta in det vackra badrummet, en dröm va?
 Resan var helt fantastisk, vi fick se underbara butiker, gå in och titta hemma hos Birthe som äger Kronen i Ritsleven och det var helt fantastiskt och inspirerande till tusen! Wow så vackert hon bor!
 Något annat som är så fantastiskt trevligt på dessa resor är alla medresenärer, alltid några stamisar och alltid några nya trevliga människor att lära känna. Vet inte vad det är för slags magi men alla blir så glada så fort de kliver på bussen så dessa magiska dagar lever man länge på!
Tillbaka från resan och japp… Det var inte bara kärlek som skulle komma att känneteckna år 2013… Det kom också att bli ett år där vi unnade oss att resa. Jag är så tacksam att jag inte ens i ord kan beskriva hur tacksam jag är över alla de resor, minnen och upplevelser som vi välsignades med under 2013. Som jag redan nämnd så tyckte jag att jag liksom missat tid med min son och min man då jag jobbade så hårt med att driva firman så jag ville liksom ta igen alltsammans, ler. Så vi åkte en vecka till Lanzarote för att att åka på upptäcksfärd på ön. 
Jag tror att vädret var bra sammanlagt en dag då vi var där men det hindrade inte oss från att ha semester och att skapa semesterminnen tillsammans. Vi hyrde helt enkelt en hyrbil och åkte runt och tittade på allt som var värt att se på Lanzarote… och ja det som inte var värt att se också, ler. 
Tyvärr gick det inte bra att fota vid lavagrottorna men ska ni till Lanzarote så rekommenderar jag att ni åker dit och tittar för det är faktiskt otroligt vackert!
Som om man inte tyckte att jag rest mycket nog nu…. Nej. Jag och min allra käraste vän hade fyndade
en resa till Turkiet och nu åkte vi dit med våra barn bara för att få kvalitets tid som föräldrar med barnen och japp det fick vi verkligen! 
 Vi hade ingen större lycka med vädret denna gång heller vilket gjorde att vi fick hitta på en massa annat skoj att göra och det gjorde vi verkligen. Här ser ni exempelvis min stolta son som just faktiskt helt själv fångat en bläckfisk. Stoltare än Taziki själv, ler. 
 Tyvärr är livet inte bara glädje, lycka och livsnjutning och jag har så klart fått min beskärda del av den andra delen i livet också men jag ser ingen anledning i att skriva om tråkigheter, elände och jobbiga motgångar så jag är medveten om att detta kan verka väldigt perfekt och härligt men varför inte minnas mer av de goa och mindre av det tråkiga… Ler. 

Det låter nästan som om jag bara "Latat mig", det har jag ju så klart inte. Jag jobbade ju endel också. Jag fick faktiskt chansen att börja med det som jag är utbildad som, socionom. Jag jobbade som biståndshandläggare i Karlskoga kommun och lärde mig massor, hade fantastiska arbetskollegor och fick träffa så många inspirerande och härliga människor som jag vi så mycket erfarenhet och kunskap. 
Jag var dock fortsatt bestämd att försöka få lite mer tid "tillbaka" med min familj och mina vänner, för till synes och sist är det de som är det bästa man har! Så jag bestämde mig för att jag skulle hitta på roliga saker med nära och kära, så här kommer mina tips på vad man kan göra, som vi gjorde. 
 Vi åkte en heldag till High Chaparal och jag det var verkligen en mysig upplevelse. Vi åkte med på tåget som blir rånat, vaskade massor av guld, kläde ut oss till cowboys och åt massor av gott. 
Så att åka dit om du har små barn, det rekommenderar jag verkligen. Sen gjorde jag också en del saker, bara för för mig, det är lätt att glömma bort sig själv. Jag gick med på en örtvandring och fick lära mig en massa spännande saker. Och smaka på spännande saker… här är lite fika med osgräspesto, det var sååå gott! 
Detta och endel zoonterapi och lite annat smått och gott unnade jag mig på 
Konsert var också något som vi gick på för att göra något skoj tillsammans och vi valde att gå Magnus Uggla och det var förfärligt trevligt!
Snygg frilla va? Ler. Nej, men skämt och sido är det något som jag verkligen lärde mig av 2013 så var det att livet ska levas och vi ska vara rädda om varandra. Vi ska inte heller vara så rädda för att göra roliga och nya saker… Så självklart så raftade jag och min rara vän även detta år… Man blir inte för gammal för att ha skoj och vara barnsligt
 Självklart ska man ju vara utklädd och i år var vi istället brun indianer. 
Årets sommar var ju också helt fantastisk så bada japp, det gjorde vi massor, ler. Vi har ju den enorma förmånen att min svärmor har ett underbart sommarställe. 
Vi har även förmånen att bo nära naturen så den fick också spela en viktig del detta år….
Vi besökte också ett riktigt kärleksnäste, Särö Spa. Dit rekommendera jag er verkligen att åka, det var sååå romantisk och vackert.
Ett annat tips som jag vill ge, det är gå mer på musikal och teater! Vi hade äran att gå på premiären för SPÖK och den rekommendera jag verkligen! Sedan hade vi också turen att gå på Shreck the muscial och båda dessa musikaler passade väldigt bra för både gamal som ung…
Något annat som jag dessvärre unnande mig alltför mycket av detta år och som jag ska lova inför 2014 att inte göra det var onödiga gotterier. Vill du se mer av alla gotterier och få lite mys tips och inspirations så föreslår jag att du följer mig på instagram också ;) 
Som jag nämnt så gick året i kärlekens tecken…
Jag i brudklänning igen…. japp vi bestämde oss för att det efter tio år var dags att förnya våra löften så därför sändes inbjudningar ut och jag började planera för att få det så personligt och romantiskt som vi ville, läs mer i min blogg om detta under label bröllop. 
Men det var inte bara jag som var förälskad. Min stora syster gifte sig också och hade ett jätte charmig bröllop, finns det något vackrare än att gå på bröllop?? 

Vi renoverade också endel….. inredningen hemma måste ju också ändras i takt med livet eller hur ;) ;) 
 Äntligen skulle jag få mitt efterlängtade dressing room!
Sen var det äntligen dags, vi förnyade våra löften och dagen vart precis så där underbar som vi hade drömt om, här får ni se några bilder, mer finns i bröllopslabeln. 
Sedan fick jag chansen att arbeta med något som jag länge velat gjort, att arbeta som socialsekreterare med barn och familj och det var verkligen ett lärorikt jobb. Ett jobb där jag kände att jag kunde ge massor men också ett jobb som "krävde" massor. Otroligt utmanande och spännande. Med detta hade jag gärna jobbat mer och med dessa arbetskollegor men jag erbjöds något annat väldigt spännande som jag kom att tacka ja till…
Under hösten besökte vi endel museum och jag måste säga att det var mycket roligare än vad jag trodde, hela familjen uppskattade det faktiskt. 
 
Sedan höll vi en mycket skrämmande, läskig Halloween fest
En fest med mycket spännande pynt och lekar...
 Ursäkta bildkvaliten men jag hittade bara halloween bilderna på mobilen just nu, men mer går att se i tidigare inlägg, ger också en massa bra tips i dem, ler. 
Sen började den underbara julen att närma sig…
Och vårt hem var med i den fina tidningen "Underbara Julhem" Hoppas ni blev inspirerade!
 Julen kom och vi hade en underbar jul med våra nära och kära.
Ja, som jag sagt det var verkligen ett kärleksår med mycket resor och många upplevelser. 
Så som grädden på moset så for vi också till Selma Spa, vi fick detta av våra vänner då vi förnyade våra löften - STORT TACK! Men om detta kommer jag att skriva mer nästa år!
Självaste nyår kommer vi att fira in med nära och kära, vad mer kan man önska?
Jag antar att jag vill summera 2013 som ett år med stor tacksamhet, mycket kärlek och många härliga upplevelser och jag önskar att nästa år blir lika härligt! 
Gott Nytt År och God Fortsättning vill en mycket mycket tacksam, glad och stark Petra önska er!
Kram/ Petra E
Ps. måste tyvärr erkänna att jag inte riktigt planerade in den tiden det skulle ta att göra detta inlägg, så hm…. jag hinner inte läsa igenom vad jag skrivit så japp… det kommer vara sååå många slarvfel men jag tror ni kommer förstå ändå… och vitsen är att inspirera till att ta tillvara på livets dagar inte att man måste stava rätt… Ler) Ds



6 comments:

  1. Gott nytt år!
    Önskar jag dig
    Kram
    Hanna

    ReplyDelete
  2. Tack för en fin tillbakablick från ditt 2013!!

    GOTT NYTT ÅR!
    Kram Tina

    ReplyDelete
  3. Gott Nytt År kära du!
    Nytt År Nya Möjligheter :)
    Hoppas allt är bra med dig och din familj, älskar alla underbara bilder från året som gott.
    Varm Kram
    Jessica

    ReplyDelete
  4. Takk for vakre bilder dette året, ser frem til å følge deg videre i 2014!

    ⋰⋱★Godt Nytt År★⋰⋱

    Klem Jorunn

    ReplyDelete
  5. Så mycket som hänt dig detta år! Förstår att det måste ha varit ett tufft beslut om butiken, men du verkar ha gjort något verkligt bra av detta!
    Gott Nytt År!
    Kram Anna

    ReplyDelete

Tack för din kommentar den värmer! Dock har jag för en tiden sedan bestämt mig att inte svara på kommentarer då jag måste prioritera min tid. Tack för att du förstår mitt val.
Är det dock något du undrar så självklart går det bra att maila mig på romantiskahem(@)gmail.com
Kram Petra